Camino – Etappe 9 – Orléans – Autun (juni/juli 2021)

In juni/juli 2021 wandelde ik op mijn Camino onderweg van Orléans naar Autun:

In Parijs

Datum: 19 juni 2021

De eerst 10 km zitten erop. Waar was ik #rararaadplaatje? Nu #onderweg naar Orléans voor nog eens 10 km. Het is eindelijk zover. Het mag weer. Tenminste: omdat Janssen 3 weken geleden was gezet en ze in 🇫🇷 vinden dat het pas na 4 weken werkt, heb ik voor het eerst in m’n leven toch zo’n lelijk ding in m’n neus gehad. Het viel eigenlijk best wel mee 🤣

Afstand: 10,10 km
#Hoogtemeters: 0 m

Orléans – Chécy

Datum: 19 juni 2021

Zo. I call it a day. Het was een hele reis… Door Parijs en van Orléans (waar ik vorig jaar m’n laatste stempel in m’n Credencial kreeg) naar Chécy was het toch weer 23 km. Maar ik genoot en m’n tentje staat. Morgen lekker rustig starten met 20 km. A demain.

Afstand: 11,58 km
#Hoogtemeters: 6 m

Chécy – Châteauneuf-sur-Loire

Châteauneuf-sur-Loire – Sully-sur-Loire

Datum: 20 juni 2021

Vandaag liep ik ruim 20 km van Chécy naar Chateauneuf-sur-Loire. Ik ben blij dat ik met kleinere afstanden begonnen ben. Ik heb niet meer aan m’n werk gedacht, maar ik merk nu pas hoe moe ik ben. Ik ga dus lekker op tijd slapen… A demain.

Afstand: 21,98 km
#Hoogtemeters: 81 m

Datum: 21 juni 2021

Dit noem ik nou een dag: rustig starten in Chateauneuf-sur-Loire en een kleine dagreis later arriveren in Sully-sur-Loire; met onderweg een stadje, maar ook brandnetels en dat laatste was niet grappig. Onderweg dacht ik na over doelgericht en doel-loos leven (zeg maar: leven in het moment van God). Wat is dat toch ingewikkeld, als je altijd maar bezig bent. Maar tijdens een biertje zojuist begon het alweer aardig te lukken. A demain.

Afstand: 27,43 km
#Hoogtemeters: 69 m

Saint-Père-sur-Loire – Gien

Datum: 22 juni 2021

Het was zeg maar wisselvallig vandaag: van brandende zon naar onweer en weer terug en nu is het koud en winderig. Maar met een ibuprofennetje tegen het ontstoken blaartje op m’n linker voet liep ik als een zonnetje 25 km van Sully s/ Loire naar Gien. En eindelijk lukte het soms om in het moment te zijn. Vooral van weidse uitzichten word ik domweg gelukkig, maar ook de brandnetelpaden waar al tijden niemand meer gelopen lijkt te hebben, voel ik als een prachtige uitdaging; wel spannend, want stel dat het in the middle of nowhere stopt… Morgen heb ik een rustdag met een uniek plekje… A demain.

Afstand: 25,81 km
#Hoogtemeters: 60 m

Rustdag in Gien

Datum: 23 juni 2021

Rustdag is altijd wasdag, want je wilt niet dat mensen vanzelf anderhalve meter afstand bewaren. Verder bekeek ik de camping ook eens vanaf de andere kant van de Loire, las ik m’n boek, dronk ik twee lokale biertjes en verveelde ik me. En dat laatste was best lekker: op een bankje om je heen kijken en verder niks. En oh ja: ik hoor vanaf de overkant dat Frankrijk speelt en dat er minimaal een doelpunt is gemaakt 😂.

Maar terug naar dat wat er ‘echt’ toe doet: het blaartje op m’n voet doet geen pijn meer, dus ik ben wel klaar voor de eerste 30-er van deze 🦶-tocht. Vandaag was weer een dag. A demain.

Afstand: 6,39 km
#Hoogtemeters: 41 m

Gien – Beaulieu-sur-Loire

Datum: 24 juni 2021

Zo. De eerste dag met meer dan 30 km van Gien naar Beaulieu-sur-Seine zit erop. Dat was hard werken: steil op en steil neer en nog een keer. En de weg was afwisselend, maar bij tijden weer uitdagend. Dus had ik geen tijd om te denken en vanavond was ik te moe om te lezen.

Wel zoemde de hele dag de tekst van U2 door m’n hoofd: “You’ve got stuck in a moment / And you can’t get out of it”. Wat zat ik toch weer gevangen in m’n werk… Maar dat zie je pas echt als je jezelf eruit bevrijd hebt. En dat voelt fantastisch: bevrijd zijn!

Ondertussen werd ik overigens wel verrast onderweg. Gustave Eiffel blijkt ook een brug met kanaal en wandelpaden over de Loire ontworpen te hebben (om twee kanalen aan beide zijden van de Loire met elkaar te verbinden; bizar; omdat er op de Loire zoveel ongelukken gebeurden destijds). Nogmaals: ik genoot (zie de foto’s).

En nu ga ik slapen. Morgen steek ik nog één keer de Loire over en dan trek ik Oostwaards naar Vézelay. A demain.

Afstand: 32,89 km
#Hoogtemeters: 228 m

Beaulieu-sur-Loire – Saint-Fargeau

Datum: 25 juni 2021

Het was de dag van de lange rechte stukken en glooiend op en neer met weidse uitzichten; van Beaulieu-sur-Loire naar Saint Fargeau.

En van teleurstelling, want hemelsbreed een paar honderd meter voor de camping liep mijn weg dood in het water. Er liep nog duidelijk een pad, maar ondertussen decimeters onder water.

En wat doe ik als ik teleurgesteld ben? Dan schiet ik in de reflex van oplossen (wat ook nog heel wat 👣 in de aarde (met klimmen over hekken met prikkeldraad) had).

Maar na 5 km extra om dat idyllische meer heen was ik dan toch op de camping.

Afstand: 38,72 km
#Hoogtemeters: 325 m

Saint-Fargeau – Andryes

Datum: 26 juni 2021

Wanneer heb jij voor het laatst natuurlijke stilte gehoord? Dat was lang geleden voor mij en ik geniet ervan…

Ik was er vanuit gegaan dat ik vandaag droog 🥖 zou eten (zoals vanmorgen met een 🥖 van eergisteren; want pas na 30 km zou er een boulangerie zijn onderweg). Dit was dan ook best een verrassing 😎.

Dat was dag 8 van Saint-Fargeau naar Andryes; met een geplande afstand van 35 km.

Ik werd op mijn wenken bediend: een modderpad door het bos (met m’n onderbenen – flatsh – onder de modder en soms vertrouwen op de GPS voor het juiste pad). Daarna had een boer ‘mijn’ pad bij zijn akker getrokken en moest ik me tussen het koren en (soms door) de bremstruiken heen worstelen (waarna m’n sokken en 🥾🥾 vol bleken te zitten met van die ijzersterke zaadjes met een heel scherp puntje en weerhaakjes zodat ze maar in één richting uit je sok verwijderd kunnen worden.

Na een gedwongen anderhalf uur rust (om alles te verwijderen) werd ik wel beloond met mooie vergezichten. Kortom: dit was helemaal mijn dag!

Afstand: 36,16 km
#Hoogtemeters: 417 m

Andryes – Vézelay (F)

Datum: 27 juni 2021
Afstand: 30,74 km
#Hoogtemeters: 473 m

Rustdag in Vézelay

Datum: 28 juni 2021

Rustdag is wasdag en zorgen voor m’n voeten. De echte pijn is weg en ik kan morgen gelukkig verder.

In de middag liep ik naar boven naar Vézelay via een drukke weg en terug steil naar beneden over een smal pad.

In de kerk las ik weer een paar badzijden uit ‘The Resurrection’ van Tom Wrigt (na de ‘heidense’ verhalen over het leven na de dood komt nu het Oude Testament voorbij. Intensief, maar mooi leeswerk).

En nu drink ik nog een lekkere Blond, gebrouwen in Saint-Père-sous-Vézelay. Morgen wordt een pittige dag met meer dan 40 km door de Morvan.

Afstand: 7,40 km
#Hoogtemeters: 152 m

Vézelay – Dun-les-Places (F)

Datum: 29 juni 2021

Het was een zware dag met ruim 35 km, (soms steile) hoogteverschillen (ik klom één keer binnen 100 meter 50 meter) en veel regen. Maar ik ben er. Vanmorgen vertrok ik vanuit Vézelay en nu ben ik in Dun-les-Places.

Daar heb ik een heerlijke kamer en hoewel de keuken al dicht was, kreeg ik een heerlijke zalm voorgezet.

Onderweg zag ik wat hertjes 🦌 die ik nog net op de foto kon zetten. En hoewel het klimmen zeker aan het eind steeds zwaarder werd, genoot ik enorm van de Morvan met al die mooie vergezichten. Hier kwam ik deze keer voor naar 🇫🇷.

Afstand: 42,02 km
#Hoogtemeters: 1.163 m

Dun-les-Places – Gien-sur-Cure

Datum: 30 juni 2021

Vanmorgen maakte de Nederlandse hoteleigenaar een heerlijke sandwich met ham en brie voor me klaar. Die had ik nodig vandaag, want het was voor de tijd van het jaar bizar nat en koud.

Onderweg van Dun-les-Places naar Gien-sur-Cure (niet te verwarren met Gien-sur-Loire waar ik mijn eerste rustdag had met uitzicht op dit leuke stadje) sneed ik een paar keer een klimmetje van 200 meter af (door de doorgaande weg te kiezen). Ik vond dat ik gisteren genoeg geklommen had en ik voelde de energie bij de overgebleven klimmetjes (vooral de laatste naar de camping) echt wegsijpelen.

Het was dus de dag van de plassen en spontaan breder geworden riviertjes die de paden tot een uitdaging maakten.

De Morvan is zelfs bij regen mooi, maar geef me morgen toch die ☀️ maar weer.

Afstand: 24,19 km
#Hoogtemeters: 514 m

Gien-sur-Cure – Anost (F)

Datum: 1 juli 2021

En daar was de ☀️. Heerlijk! Maar na de dagen regen was m’n energie wel een beetje op en sneed ik hier en daar toch een stukje van de route af van Gien-sur-Cure naar Anost (vooral om de hoogtemeters te mijden en toch kwam ik tot op 700 meter). Dat beviel zo goed dat ik het morgen ook ga doen.

De Morvan is mooi en weids. Ik hou van dit landschap! En er komt eindelijk meer ruimte om na te denken. Ik wil minder doelgericht gaan leven en meer ruimte creëren voor rust; zodat het leuk blijft.

Morgen nog één dag en dan is deze etappe voltooid en heb ik weer veel over mezelf geleerd; vooral dat ik niet zo hard voor mezelf moet zijn; niet zo veeleisend; dat ik dingen gewoon ook goed doe; en dat ik mezelf daarvoor mag belonen.

Afstand: 17,37 km
#Hoogtemeters: 203 m

Anost – Autun (F)

Datum: 2 juli 2021

Het zit erop. Vandaag liep ik van Anost naar Autun en dat is het eindpunt van deze lange etappe die twee weken geleden startte in Orléans.

Morgen moet ik vroeg op, want om 7:50 vertrekt de enige bus naar Le Creusot (inderdaad: daar lag vandaag de finish van de 7de etappe van de Tour de France die inderdaad ook door Autun heen zoefde en daar had ik veel last van, want alle sluipverkeer ging over de landweggetjes heen waar ik op mijn laatste dag nog van de rust dacht te kunnen genieten 😉).

Vanaf Le Creusot neem ik dan de TGV naar Parijs waar ik nog in alle rust kan genieten van een park bij de Sacré Coeur voordat mijn trein vertrekt naar Nederland.

Afstand: 30,72 km
#Hoogtemeters: 210 m

Autun en Parijs (F)

Datum: 3 juli 2021

Het was vanmorgen vroeg dag, want om 7:50u vertrok de bus in Autun naar Le Creusot en dat was toch nog een half uurtje lopen. Gelukkig houden bakkers in 🇫🇷 van ouderwetse tijden en was de bakker op de hoek al om half zeven open (op zaterdag, sic).

Vanaf Le Creusot reed de TGV er ruim een uur over. Nu vraag ik me af: waarom heb ik dat hele eind eigenlijk gelopen als het zo snel kan? Omdat langzaam goed voor me is; weet ik nu. Wandelen is het ritme waarmee God mij geschapen heeft; en waarin Hij mij ontmoet.

In Parijs wilde ik nog graag naar de Sacré Coeur, maar bij het Louvre struikelde ik over een vrijwel onzichtbare drempel in de stoep. Dat had me de afgelopen weken niet moeten overkomen, want ik haalde Gare du Nord maar net (en had niet veel tijd meer voordat de trein vertrok). Op het moment zelf voelde ik een pijnscheut boven m’n linker hiel (net boven de plek die in Vézelay ontstoken was) en ik wist: foute boel. Onderweg had ik een slaapplekje in het wild op moeten zoeken en misschien wel terug gemoeten naar huis. Nu kon ik de laatste kilometers strompelend verder.

Geen ‘a demain’ meer want mijn etappe eindigde in de Thalys. Over een paar uur ben ik terug in Nederland. Aan de ene kant zal ik het missen, maar m’n lichaam en geest vertellen me dat het goed is geweest.

Alltrails: Route (gepland)
Strava: Route (gemeten in Autun)
Strava: Route (gemeten in Parijs)